سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

چاپ پست الکترونیکی

خوردن میوه به‌طور مرتب می‌تواند سلامتی انسان را تقویت کند. اما همهٔ میوه‌ها خواص یکسانی ندارند، بلکه بعضی از آن‌ها دارای فواید منحصربه‌فردی برای سلامتی هستند. در این مقاله با ۲۰ مورد از سالم‌ترین میوه‌های جهان آشنا می‌شوید:

۱. گریپ‌فروت

گریپ فروت (Grapefruit) یکی از سالم‌ترین میوه‌های خانوادهٔ مرکبات است. این میوه علاوه‌براینکه منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی محسوب می‌شود، به کاهش وزن و کاهش مقاومت در برابر انسولین هم کمک می‌کند.

برای مثال، در مطالعه‌ای روی ۹۱ نفر، معلوم شد، کسانی که قبل از هر وعدهٔ غذایی نصف یک گریپ‌فروت تازه را می‌خورند، ۱/۳ کیلوگرم بیشتر از آن‌هایی که گریپ‌فروت نمی‌خوردند کاهش وزن دارند. در همین مطالعه، گروه مصرف‌کنندهٔ گریپ‌فروت کاهش قابل‌توجه سطح انسولین و کاهش مقاومت در برابر انسولین هم داشتند. ثابت شده خوردن گریپ‌فروت سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از سنگ‌کلیه هم مفید است.

۲. آناناس

از نظر مواد مغذی، آناناس (Pineapple) میان میوه‌های استوایی، فوق‌ستاره است! یک پیمانه (۲۳۷ میلی‌لیتر) آناناس، ۱۳۱ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ (RDI) ویتامین C و ۷۶ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ منگنز بدن را تأمین می‌کند. آناناس حاوی بروملین (bromelain) هم هست؛ ترکیبی از آنزیم‌هایی که به داشتن خواص ضدالتهابی و هضم پروتئین شناخته شده‌اند. بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهند که بروملین می‌تواند به محافظت در برابر رشد سرطان و تومور کمک کند.

۳. آووکادو

آووکادو (Avocado) با بیشتر میوه‌ها فرق دارد. بیشتر میوه‌ها کربوهیدرات فراوانی دارند، اما آووکادو کربوهیدرات کمی دارد و بیشتر چربی‌های آن سالم است. بیشتر چربی موجود در آووکادو اسید اولئیک (oleic acid) است؛ چربی غیراشباعی که به کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب انسان کمک می‌کند. آووکادو علاوه‌بر چربی‌های سالم، سرشار از پتاسیم، فیبر و منیزم هم هست. یک آووکادوی کامل ۲۸ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ پتاسیم را تأمین می‌کند. مصرف کافی پتاسیم به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند.

۴. بلوبری

بلوبری (Blueberry) فواید عجیب‌وغریبی برای سلامتی دارد. این میوهٔ کوچک، مواد مغذی فراوانی را در خود جای داده و سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است. بلوبری آنتی اکسیدان بسیار زیادی هم دارد. می‌گویند میان میوه‌های رایج، بلوبری حاوی بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان موجود در بلوبری، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد؛ از جمله بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر. این آنتی‌اکسیدان برای مغز هم اثر محافظتی دارد. برای مثال، ثابت شده که خوردن بلوبری حافظهٔ بزرگسالان را تقویت می‌کند. بلوبری اثر زیادی هم روی سیستم ایمنی بدن دارد. مطالعه‌ای حاکی از آن است که خوردن مرتب بلوبری می‌تواند سلول‌های کشندهٔ طبیعی (natural killer cells) موجود در بدن را افزایش بدهد. این افزایش به دفاع در برابر استرس اکسیداتیو و عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند.

۵. سیب

سیب (Apple) از پرطرفدارترین میوه‌ها، و بسیار مغذی هم هست. سیب حاوی مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است. مقداری از ویتامین‌های گروه B هم در سیب یافت می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان موجود در سیب می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و خطر دیابت نوع ۲، سرطان و آلزایمر را کاهش بدهد. بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات هم حاکی از آن هستند که فعالیت آنتی‌اکسیدانی در سیب به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کند. فایدهٔ قابل‌توجه دیگر سیب، پکتین (Pectin) موجود در آن است. پکتین فیبر پروبیوتیکی است که باکتری‌های خوب موجود در روده را تغذیه و به بهبود گوارش و سلامت متابولیکی کمک می‌کند.

۶. انار

انار (Pomegranate) از سالم‌ترین میوه‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید. نه‌تنها انبوهی از مواد مغذی دارد، بلکه ترکیب‌های گیاهی قوی‌ای هم دارد که فواید فراوانی برای سلامتی دارند. سطح آنتی‌اکسیدان در انار سه برابر چای سبز است! مطالعات نشان داده‌اند که انار اثر ضدالتهابی دارد و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

۷. انبه

انبه (Mango) منبع غنی ویتامین C است. این میوه حاوی فیبر حل‌پذیر هم هست که می‌تواند فواید فراوانی برای سلامتی داشته باشد. انبه خواص قوی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هم دارد که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک کنند. در مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده، ثابت شده که ترکیب‌های گیاهی مانگو در برابر دیابت هم مقاومت می‌کنند.

۸. توت‌فرنگی

توت فرنگی (Strawberry) بسیار مغذی است. ویتامین C، منگنز، فولات و پتاسیم به مقدار زیادی در این میوه وجود دارد. توت‌فرنگی در مقایسه با سایر میوه‌ها شاخص گلوکز نسبتا پایینی دارد. مصرف این میوه باعث افزایش زیاد قند خون نخواهد شد. توت‌فرنگی هم مانند سایر توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند خطر بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات حاکی از آن هستند که توت‌فرنگی برای پیشگیری از سرطان و تشکیل تومور هم مفید است.

۹. کرنبری

کرن بری (Cranberry) فواید فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد. این میوه که تقریبا شبیه زغال‌اخته است، مواد مغذی فراوانی دارد و سرشار از ویتامین C، منگنز، ویتامین E، ویتامین K1 و مس است. مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان هم دارد که پلی‌فنل فلاوان-۳-ال (Flavanol Polyphenol) نامیده می‌شود و می‌تواند سلامت انسان را تقویت کند. آنچه کرنبری را از سایر میوه‌ها متمایز می‌کند، این است که آب و عصارهٔ آن برای جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مفید است. تصور می‌شود پروانتوسیانیدین نوع A (A-Type proanthocyanidin) ترکیب‌هایی هستند که موجب این امر می‌شوند، چون می‌توانند از ورود باکتری به داخل مثانه و دستگاه ادراری جلوگیری کنند.

۱۰. لیمو

لیمو (Lemon) به‌خاطر مقادیر فراوانی ویتامین C از سالم‌ترین میوه‌های خانوادهٔ مرکبات محسوب می‌شود. این میوه به‌خاطر تأثیرش در کاهش چربی خون و فشار خون، برای تقویت سلامتی انسان بسیار مفید است. براساس یافته‌هایی از نتیجه مطالعه روی حیوانات، محققان معتقدند که ترکیب‌های گیاهی لیمو می‌تواند در جلوگیری از افزایش وزن هم مفید باشد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند که سیتریک اسید (Citric acid) موجود در آب لیمو می‌تواند سنگ کلیه را دفع کند.

(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید
لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید