آشپزی

مصرف پیاز ، بایدها و نبایدها!

انواع پیاز

پیاز یکی از محبوب ترین سبزیجات ریشه ای است  که معمولا در آشپزی برای افزودن طعم و مزه یا در طب سنتی برای درمان علائم بیماری هایی مانند آنفولانزای معمولی استفاده می شوند.

به عبارتی یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شماست. ترکیبات حاوی گوگرد و آنتی اکسیدان‌ های آن‌ مانند کورستین، به پیاز پتانسیل درمانی برای کاهش التهاب، کاهش فشار خون و حمایت از کنترل قند خون می‌ دهد.

با این حال افسانه‌ های متعددی در مورد بهترین روش ها و زمان‌ های مصرف آن برای به دست آوردن فواید سلامتی وجود دارد.

در این مقاله با بهترین زمان و روش خوردن پیاز آشنا می شوید. با چیلی همراه باشید؛

 

رد کردن افسانه ها درباره پیاز

 

افسانه : بهتر است آن را در شب بخورید

واقعیت : سولفوکسیدهای موجود در پیاز ممکن است به خواب بهتر کمک کنند اما آن را می توان در هر زمانی از روز میل کرد

سولفوکسیدها ترکیبات حاوی گوگرد موجود در پیاز هستند که برخی از مزایای سلامتی آن‌ ها مانند خواص بالقوه ضد انعقاد، آنتی‌بیوتیک و ضد آسم را به همراه دارند.

این سولفوکسیدها زمانی که پیازها خرد می شوند فعال می شوند. نشان داده شده است که وقتی به عنوان یک عصاره مکمل غلیظ مصرف شوند کیفیت خواب را در بزرگسالان سالم بهبود می بخشند.

بنابراین اعتقاد بر این است که اگر شب ها پیاز بخورید خواب بهتری خواهید داشت.

با این حال سولفوکسیدهایی که به طور طبیعی در مدل خام یافت می شوند در غلظت های بسیار کمتری نسبت به پودرهای عصاره آن و مکمل ها هستند.

مشخص نیست که غلظت کم خام آن خواب را بهبود می بخشد یا خیر.

 

برای خرید «پودر پیاز» اینجا را کلیک کنید.

 

علاوه بر این هیچ تحقیقی مبنی بر فواید خوردن پیاز در شب در مقایسه با هر زمان دیگر از روز وجود ندارد.

 

افسانه: درست قبل از فعالیت جنسی پیاز بخورید

واقعیت : پیاز سطح تستوسترون را در مردان افزایش می دهد اما ممکن است تجربه جنسی شما را افزایش ندهد.

بدین معنی که به عنوان مواد غذایی تقویت کننده میل جنسی شناخته می شود و نشان داده شده است که تولید تستوسترون را در مردان افزایش می دهد.

مطالعات قدیمی تر همچنین نشان می دهد که آب پیاز تازه باعث افزایش تستوسترون و انزال در موش های صحرایی نر می شود.

بنابراین خوردن آن ممکن است با افزایش تولید تستوسترون سلامت جنسی مردان را بهبود بخشد. تستوسترون هورمون تولید مثلی است که مسئول میل جنسی، قدرت و حتی سطح انرژی در مردان است.

با وجود این یافته ها خوردن پیاز به طور مستقیم تجربه جنسی را افزایش نمی دهد.

همچنین هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد خوردن پیاز باعث افزایش هورمون های تولید مثل در زنان شود.

 

پیاز خام، پخته یا سرخ کرده؟!

پیازهای قرمز، سفید و زرد غذاهای کم کالری هستند که مقادیر کمی از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم را فراهم می کنند.

آن ها یکی از غنی ترین منابع پلی فنل کورستین هستند – یک ترکیب تقویت کننده سلامت با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی.

سولفوکسیدهای موجود در پیاز همچنین ممکن است افسردگی و استرس را کاهش داده و به بهبود خواب کمک کند. بنابراین ترکیب پیاز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند فواید سلامتی زیادی را ارائه دهد.

 

پیاز سرخ شده

 

به طور معمول پختن سبزیجات محتوای مواد مغذی آن ها را کاهش می دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم مصرف سبزیجات را به صورت خام یا پختن آن ها برای مدت کوتاهی توصیه می کنند.

با این حال تاثیر پخت و پز بر ترکیب مواد مغذی سبزیجات کاملا مشخص نیست.

به عنوان مثال تحقیقات روی پیازهای زرد و قرمز نشان داده است که پختن در دسترس بودن پلی فنول های تقویت کننده سلامت در پیاز را افزایش می دهد.

طبق یک بررسی تحقیقاتی پخت، تفت دادن و پخت در مایکروویو مفیدترین روش‌ های پخت برای حفظ یا افزایش محتوای ترکیبات سلامتی پیاز هستند.

این بدان معناست که خوردن پیاز خام لزوما برتر از خوردن پیاز پخته نیست – در واقع ممکن است از خوردن پیاز پخته سود بیشتری ببرید.

 

برای خرید «اسلایس پیاز خشک شده» اینجا را کلیک کنید.

 

چه کسانی باید از خوردن پیاز اجتناب کنند؟

با وجود فواید بالقوه پیاز برای سلامتی همه افراد نباید آن را به طور منظم مصرف کنند.

نشان داده شده است که پیاز پخته شده با التهاب پوست باعث ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد می شود که درماتیت نامیده می شود یا باعث ایجاد آسم می شود.

پیاز همچنین یک ماده غذایی آلرژی زا در افراد مبتلا به آلرژی به گوگرد است.

پیاز حاوی ترکیباتی به نام الیگو- دی- و مونوساکاریدها و پلی ال های قابل تخمیر (FODMAP) است که جذب ضعیفی دارند و ممکن است باعث ناراحتی شکمی و بی نظمی روده در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود.

بنابراین اگر آلرژی به گوگرد دارید به پیاز حساسیت دارید یا مبتلا به IBS هستید ممکن است بخواهید پیاز را در رژیم غذایی خود محدود کنید یا از آن اجتناب کنید.

 

چگونه بوی بد دهان بعد از خودن پیاز را از بین ببریم؟

 

پوی بد دهان

 

بوی بد پیاز می تواند طولانی شود و ممکن است خجالت آور به نظر برسد. با این نکات می توانید آن را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید :

  • پیاز را بپزید تا عطر تند آن کاهش یابد
  • بلافاصله بعد از خوردن پیاز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید
  • بعد از خوردن پیاز آدامس نعناع بجوید
  • با آب نمک یا مخلوطی از آب و آب لیموترش غرغره کنید

 

خلاصه

  • پیاز یکی از سبزیجات محبوب است که کاربردهای دارویی فراوانی در آشپزی دارد.
  • پیاز را می‌ توان در هر زمانی از روز میل کرد و تنها زمانی که در شب مصرف شود مفید نیست.
  • آن ها از بهبود تولید تستوسترون در مردان حمایت می کنند اما ممکن است به طور مستقیم تجربه جنسی شما را افزایش ندهند.
  • پختن، تفت دادن و پختن پیاز در مایکروویو ممکن است فواید بیشتری نسبت به خام خوردن آن داشته باشد اما افرادی که به پیاز یا گوگرد حساسیت دارند و همچنین افرادی که مبتلا به IBS هستند ممکن است از محدود کردن یا اجتناب از مصرف پیاز سود ببرند.

2 دیدگاه در “مصرف پیاز ، بایدها و نبایدها!

  1. Itís nearly impossible to find educated people about this subject, but you seem like you know what youíre talking about! Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *