مشترک خبرنامه چیلی شوید

بهترین زمان شام خوردن برای کاهش وزن

بهترین زمان شام خوردن برای کاهش وزن

چاپ پست الکترونیکی

مقاله زیر توسط تیم تولید محتوای مجموعه چیلی تهیه و گردآوری شده است. استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع آن بلا مانع است.

پیدا کردن بهترین زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع یکی از آسان ترین روش هایی است که شما می توانید به وزن ایده آل خود برسید یا دچار اضافه وزن نشوید.

متخصصان تغذیه سال هاست به این نتیجه رسیده اند با اینکه هر انسانی مکانیسم خاص بدن خود را دارد اما این عملکرد در بدن آن ها به تکامل رسیده است.

اما این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که تا حدودی متخصصان ساعت مشخصی برای صرف وعده های غذایی و میان وعده ها به طور کلی در اختیار مردم قرار داده اند، اما اگر به دنبال لاغری به این روش هستید حتما یک متخصص تغذیه باید بدن شما را آنالیز کند؛ چرا که ساعت بدنی و مکانیسم هر فردی متفاوت است. از طرفی برنامه غذایی افراد با یکدیگر فرق می کند.

آیا زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع موثر است؟

شاید از این که جواب این سوال بله باشد شگفت زده شوید. متخصصان تغذیه با سال ها تحقیق و بررسی بر روی روش های لاغری به این نتیجه رسیده اند، زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند بسیار موثرتر از رژیم های غذایی سخت باشد.

متخصصان با بررسی بر روی بدن انسان به نتایج جالبی رسیده اند. آن ها در این تحقیق به این نتیجه رسیده اند که شب ها متابولیسم بدن به شدت پایین می آید و عمل ریکاوری کردن در بدن آغاز می شود.

هنگام صبح این متابولیسم به اوج خود می رسد. در نتیجه می توان متوجه شد چرا باید در برخی از ساعات روز خوراکی های سبک تر مصرف کرد یا چرا صبحانه خوردن از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرف دیگر این مسئله بسیار جالب است که بدانید هر خوراکی ساعت جذب خاصی دارد. برای مثال اغلب این پیشنهاد را می دهند ویتامین C را در صبح میل کنید، چرا که در این ساعت بالاترین جذب را خواهد داشت یا شیر را در شب میل کنید چرا که کلسیم در آخر شب جذب بیشتری دارد.

همه این نشان داد برای چه بیشتر افراد با وجود غذای کم دچار اضافه وزن می شوند؛ چرا که در زمانی که متابولیسم بدن پایین است خوراکی های حاوی گلوکز و کربوهیدرات بالا مصرف می کنند و بدن در این زمان قادر نمی باشد میزان قابل توجهی از این مواد را تجزیه کند. بنابراین آن ها را به چربی های اشباع نشده تبدیل کرده و در بافت، رگ ها و بیشتر در شکم ذخیره می کند.

وعده‌های مشابه و زمان خواب مشابه

دکتر جان و تیمش ۲۰ داوطلب سالم (۱۰ مرد و ۱۰ زن) را مورد مطالعه قرار دادند. آنها می‌خواستند بفهمند تغییر ساعت شام‌خوردن از ۶ به ۱۰ شب چه تغییری در سوخت‌وساز این افراد ایجاد می‌کند.

در این مطالعه، همه شرکت‌کنندگان ساعت ۱۱ شب خوابیدند. یافته‌های این مطالعه نشان داد با تغییر ساعت شام‌خوردن (با وعده‌های غذایی یکسان) سطح قند خون افراد افزایش و چربی‌سوزی در شرکت‌کنندگان کاهش می‌یابد.

دکتر جان می‌گوید: «ما از این نتایج شگفت‌زده نشدیم؛ زیرا مطالعات قبلی که بر روی ساعت زیستی و رژیم‌ غذایی افراد تمرکز داشتند و همچنین یافته‌های آزمایشگاهی نشان داد که اگر شما خارج از ساعت زیستی بدنتان غذا بخورید، بدن نمی‌تواند به همان شکل طبیعی گلوکز را هضم کند».

این مطالعه نشان داد کسانی که دیر شام می‌خورند، سطح قند خون‌شان ۲۰ درصد بیشتر و چربی‌سوزی‌شان ۱۰ درصد کمتر از کسانی است که زودتر شام‌ می‌خورند.

دکتر چنجوان گو (Chenjuan Gu) نویسنده مسئول این مطالعه و محقق دوره پسادکتری دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «این تأثیراتی که در افراد سالم مشاهده شد، در داوطلبان مبتلا به چاقی و دیابت مشهودتر بود؛ زیرا سوخت‌وساز این افراد از قبل هم دچار مشکل بوده است.»

تأثیر دیر شام‌خوردن در همه افراد یکسان نیست

جالب‌ترین بخش این مطالعه شاید این باشد که محققان دریافتند همه افراد به دیر شام‌خوردن مثل هم واکنش نشان نمی‌دهند. دکتر جان می‌گوید: «چیزی که من را بیشتر متعجب کرد، این بود که همه به‌طور مشابهی در معرض مضرات دیر شام‌خوردن نبودند. گروهی که عادت داشتند زودتر بخوابند، بیشتر تحت‌تأثیر مضرات دیر شام‌خوردن قرار گرفتند. کسانی که معمولا ساعت ۲ و ۳ شب می‌خوابیدند، با تغییر ساعت شام‌خوردن چندان تحت‌تأثیر دیر شام‌خوردن قرار نگرفتند. بنابراین سبک زندگی فرد و ساعت خوابیدن‌ هم بر واکنش بدن‌شان نسبت به دیر شام‌خوردن تأثیر می‌گذارد».

بررسی جزئیات کم‌نظیر این مطالعه

دکتر جان می‌گوید: «این مطالعه یکی از دقیق‌ترین مطالعات در این زمینه بوده است و نسبت به مطالعات قبلی به جزئیات بیشتری در آن توجه شده است. در این مطالعه، میزان تحرک، تست خون، جزئیات خواب و اسکن چربی بدن شرکت‌کنندگان موردبررسی قرار گرفت. همچنین برای بررسی سوخت‌وساز چربی در بدن شرکت‌کنندگان، به آنها غذاهای بدون شاخص رادیواکتیو داده شد.»

او همچنین می‌گوید: «زمانی که افراد در آزمایشگاه بودند، با دقت زیادی موردکنترل و بررسی قرار گرفتند. خون آنها، میزان تحرکشان و خوا‌بشان از ۲ هفته قبل از شروع مطالعه، مورد بررسی قرار گرفت. ما به آنها چیزی به‌ نام ردیاب ایزوتوپ پایدار (stable isotope tracer) دادیم. بنابراین زمانی که آنها غذا می‌خوردند، می‌توانستیم اندازه‌گیری بکنیم که چه مقداری از چربی مصرفی آنها سوخته یا اکسید شده است.»

این مطالعه به‌خوبی و با دقت زیادی تأثیر زمان غذاخوردن را بر بدن و کنترل کالری دریافتی نشان داد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به افراد در تنظیم عادت‌های تغذیه‌ای‌شان و انتخاب بهترین زمان خوردن شام برای لاغری کمک بکند.

لیزا کی. دیوالد (Lisa K. Diewald)، استاد دانشگاه، متخصص تغذیه و مدیر برنامه‌های مرکز پیشگیری و آموزش چاقی مک‌دونالد در دانشگاه ویلانووا می‌گوید: «اگرچه این مطالعه بر روی افراد جوان و دارای وزن سالم انجام شد، باز هم نتایج آن جامع است و می‌تواند اطلاعات مفیدی در بهبود عادات تغذیه‌ای همه افراد به ما نشان بدهد. به‌لطف یافته‌های این مطالعه، می‌توانیم اقدامات مؤثری در پیشگیری از بیماری ها انجام دهیم.»

لیزا می‌گوید: «این مطالعه دوباره به ما یادآوری می‌کند که در غذاخوردن علاوه ‌بر شاخص‌های سنتی مانند حجم و محتوای غذای مصرفی، باید حواسمان به زمان غذاخوردن هم باشد. دیر شام‌خوردن می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی را افزایش بدهد.»

بر اساس گفته دیوالد، شام برای برخی از افراد پرکالری‌ترین وعده در شبانه‌روز است. او می‌گوید: «افراد پرمشغله معمولا ناهار و صبحانه را باعجله می‌خورند. این امر باعث می‌شود آنها شام سنگین و دیروقتی را میل کنند. همین مسئله موجب پرخوری در آخر شب می‌شود؛ درنتیجه می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و افزایش چربی حتی در افراد با وزن سالم بشود.»

چه باید کرد؟

دیوالد توصیه می‌کند: «اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانید، یک میان‌وعده کوچک سرشار از پروتئین مانند ماست یونانی همراه با مغزها را هنگام عصر میل کنید. این کار به کاهش اشتهای شما کمک می‌کند و درنتیجه شامتان می‌تواند به‌اندازه یک میان‌وعده کوچک بشود.»

یک ظرف کوچک از سالاد مرغ کبابی، نصف ساندویچ همراه با میوه یا یک فنجان سوپ سبزیجات همراه با یک لیوان شیر کم‌چرب، سه گزینه‌ سبک و خوب برای شام هستند. دیوالد توصیه می‌کند که درصورت امکان، مفصل‌ترین وعده‌تان صبحانه یا ناهار باشد.

بهترین زمان غذا خوردن برای وعده شام

شام یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که به هیچ عنوان آن را نباید از وعده های غذایی خود حذف کنیم بلکه باید بهترین زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع در این ساعت را پیدا کنیم.

متخصصان تغذیه بر این باور هستند که بهترین زمان برای میل کردن شام بین ساعت 7 تا 8 غروب می باشد که تا زمان خواب بدن بتواند آن را کامل هضم کند.

برای آنکه باید ها و نباید های این وعده ی غذایی بسیار زیاد است و بسیار به مکانیسم بدن بر می گردد نمی توان با اطمینان گفت چه چیز هایی باید خورده شود در نتیجه بهتر است برای آن از پزشک متخصص تغذیه خود کمک بگیرید.

به‌طور خلاصه…

این مطالعه جدید نشان داد که دیر شام‌خوردن می‌تواند موجب افزایش وزن و سطح قند خون شود. یافته‌های این مطالعه نشان داد که همه افراد به دیر شام‌خوردن، به‌طور یکسان واکنش نشان نمی‌دهند. کسانی که زودتر می‌خوابند، بیشتر از دیگران تحت‌تأثیر مضرات این عادت بد قرار می‌گیرند.

بر اساس گفته محققان، این مطالعه شواهدی قوی ارائه می‌دهد که دیر شام‌خوردن موجب افزایش وزن می‌شود، حتی اگر کالری مصرفی‌تان افزایش نیابد.

این را باید بدانیم اگر با کمک پزشک تغذیه خود بتوانید بهترین زمان غذا خوردن را پیدا کنید شاهد کاهش وزن سریع و سایز به خصوص در ناحیه شکم خواهید بود. البته این ساعت غذایی باعث می شود افرادی که وزن متعادل دارند نیز به اثبات وزن برسند.

(0 رای‌ها)

محصولات پیشنهادی چیلی


نظر دادن

لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید
لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید