با مطالب ما بروز شوید

قند خون نرمال چه مقدار است،چطور دیابت را با تغذیه درمان کنیم؟

قند خون نرمال چه مقدار است،چطور دیابت را با تغذیه درمان کنیم؟

چاپ پست الکترونیکی

مقاله زیر توسط تیم تولید محتوای مجموعه چیلی تهیه و گردآوری شده است. استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع آن بلا مانع است.

قند خون و گلوکز موجود در خون انسان در طول شبانه روز بر اثر شرایط مختلف در حال تغییر است. افراد باید از میزان قند خون نرمال با خبر باشند تا بر تعادل نگه داشتن قند خون خود سعی کافی را اعمال کنند.

بالا رفتن قند خون و وجود بیماری دیابت چیزی نیست که بتوان از آن و بروز آن چشم پوشی کرد. این بیماری با اینکه در ابتدا پنهان است اما بعد از مدتی با علائم بسیاری هشدار می‌دهد تا در صدد درمان و جلوگیری از پیشرفت آن تلاش کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کاملی را در اختیارتان قرار خواهیم داد...

قند خون بالا چیست؟

قند اصلی موجود در رگ‌های بدن را گلوکز یا قند خون می‌گویند. این قند استفاده بیشتری را در بدن دارد زیرا انرژی اصلی بدن از طریق آن تامین می‌شود. قند میوه‌ها فروکتوز و قند موجود در شیر لاکتوز نامیده می‌شود که پس از مصرف در بدن تبدیل به گلوکز شده و انرژی بدن را تامین می‌کند.

بالا رفتن قند خون و وجود بیماری دیابت چیزی نیست که بتوان از آن و بروز آن چشم پوشی کرد. این بیماری با اینکه در ابتدا پنهان است اما بعد از مدتی با علائم بسیاری هشدار می‌دهد تا در صدد درمان و جلوگیری از پیشرفت آن تلاش کنیم.

قند خون موجود در بدن از غذاهایی که به بدن می‌رسانیم به دست می‌آید که اصلی‌ترین منبع برای تامین انرژی بدن است. گلوکز توسط خون به تمام قسمت‌های مختلف بدن برای تامین انرژی هدایت می‌شود. بالا رفتن قند خون سبب بروز بیماری دیابت خواهد شد که مشکلات جدی را برای بدن فرد به همراه خواهد آورد.

هنگامی که پانکراس به دلایل مختلف نتواند انسولین مورد نیاز برای بدن را تولید کند و انسولین برای بدن به مقدار کافی تامین نشود، فرد به دیابت مبتلا خواهد شد. از همین رو لازم است تا دائما میزان قند خون کنترل شده تا از بروز بیماری دیابت پیشگیری شود.

انسولین به عنوان هورمونی در بدن است که سطح قند خون را در تعادل نگه می‌دارد.

با بالا رفتن قند خون بیش از حد نرمال، فرد به دیابت مبتلا شده، اگر بدن فرد قادر به ترشح انسولین نباشد یا انسولین به درستی به بدن رسانده نشود، گلوکز در خون و کبد تجمع خواهد کرد. این میزان تجمع گلوکز در خون و کبد علائم بسیاری مثل خستگی یا مشکلات قلبی را برای فرد در پی خواهد داشت. بهترین روش برای کاهش قند خون رژیم غذایی سالم و پیشبرد سبک زندگی سالم است.

میزان قند خون نرمال چند است؟

برای تشخیص میزان درست قند خون، پزشکان آزمایش سطح قند خون را یک مرتبه به صورت ناشتا و یک مرتبه نیز دو ساعت بعد از آزمایش تکرار می‌کنند. مقدار نرمال قند خون برای افراد سالم قبل از صبحانه و به صورت ناشتا باید بین 72 الی 108 میلی گرم باشد و تکرار مجدد آزمایش به مدت دو ساعت بعد از آن در صورت نرمال بودن عددی کمتر از 140 میلی گرم را باید نشان دهد و در غیر این صورت فرد دچار قند خون بالا است.

برای افرادی که قند خون بالا دارند یا مبتلا به دیابت نوع 1 هستند قبل از صبحانه به صورت ناشتا بین 70 الی 126 مقدار نرمالی است. بعد از دو ساعت و صرف صبحانه و تکرار مجدد آزمایش مقدار نرمال برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمتر از 162 میلی گرم و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر از 153 میلی گرم است.

چطور دیابت را با غذا کنترل کنیم؟

مهم‌ترین اصل در کنترل دیابت کسب آگاهی درباره‌ی بیماری است. تا زمانی که یک پدیده را نشناسیم نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم. در قدم بعدی اصول کنترل دیابت شامل رعایت برنامه‌ی غذایی سالم، استفاده‌ی صحیح از داروها و انسولین طبق نظر پزشک، ورزش روزانه و مدیریت استرس است. افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر مراقب باشند و به کمک تیم درمانی، آموزش‌های لازم را ببینند.

کدام رژیم غذایی برای دیابتی‌ها مناسب است؟

خلاف باور رایج مبنی بر اینکه برای کنترل قند باید  از یک رژیم غذایی سخت‌ پیروی کرد، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با رعایت تعادل و تناسب در برنامه‌ی غذایی خود از گروه‌های غذایی مختلف استفاده کنند.
یکی از روش‌های ساده و علمی و در عین حال کارآمد برای داشتن تغذیه‌ی مناسب در دیابت، استفاده از بشقاب سلامتی است. در این روش فقط کافی است ابتدا بشقاب غذای خود را به‌شکل عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت آن را با سبزیجات آزاد پر کنید؛ سبزیجات آزاد شامل همه‌ی سبزی‌ها غیر از سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، کدوحلوایی، باقالی، ذرت، نخود فرنگی، هویج، چغندر و شلغم است. بعد نیمه‌ی خالی بشقاب را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید؛ یک قسمت را با گروه نان و غلات مانند نان، برنج، ماکارونی و غذاهای مشابه و قسمت دیگر را با گروه گوشت و جایگزین‌ها مانند مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و امثال آن پر کنید. بشقاب سلامتی به همین سادگی قابل تهیه است و به‌دلخواه می‌توانید لبنیات را هم در آن بگنجانید.

توصیه‌های غذایی صرفا شامل مواد قندی است؟

یک‌ سری نکات کلی ولی مهم در رابطه با تغذیه‌ی دیابتی‌ها وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند وضعیت فرد مبتلا را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد.
برای کنترل مناسب قند خون این نکات را رعایت کنید:
* هر روز سه وعده‌ی اصلی سبک داشته باشید، همراه دو تا سه میان‌وعده با فاصله‌ی زمانی منظم سه تا چهار ساعت. این انضباط تغذیه‌ای را باید هر روز رعایت کنید؛ چراکه غذا خوردن در زمان‌های منظم به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
* مصرف مواد قندی مانند شکر، نوشابه‌های غیر رژیمی، دسرها، شیرینی‌ها، مربا و عسل را محدود کنید.هر چه قند بیشتری بخورید، قند خون شما نیز بالاتر خواهد رفت. استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند به کمکتان بیاید؛ به‌شرطی که در مصرف آن‌ افراط نکنید.
* مصرف غذاهای سرخ‌شده، چیپس و غذاهای آماده و مقدار چربی مواد غذایی را به حداقل برسانید. غذاهای پرچرب باعث اضافه وزن می‌شوند. داشتن وزن مناسب برای کنترل قند خون و حفظ سلامت قلب ضروری است.
* از غذاهای پرفیبر مانند نان‌های سبوس‌دار، غلات کامل و حبوبات، برنج قهوه‌ای، سبزیجات و میوه‌ بیشتر استفاده کنید. غذاهای پرفیبر باعث احساس سیری می‌شوند و به کاهش قند خون و کلسترول کمک می‌‌کنند.
* هنگام تشنگی آب بنوشید. استفاده از نوشابه‌های غیررژیمی و آب‌میوه، قند خون شما را بالا می‌‌برد.
* ورزش را به برنامه‌ی روزانه خود اضافه کنید. فعالیت بدنی منظم، کنترل قند خون را بهبود می‌‌بخشد.
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید
لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید