مشترک خبرنامه چیلی شوید

ارزش غذایی گوجه فرنگی(خام و پخته)

ارزش غذایی گوجه فرنگی(خام و پخته)

چاپ پست الکترونیکی

مقاله زیر توسط تیم تولید محتوای مجموعه چیلی تهیه و گردآوری شده است. استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع آن بلا مانع است .

گوجه فرنگی سرشار از ویتامینهای C و A ، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامینهای گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، فیبر ، سدیم ، گوگرد ، کمی آهن ، مس و روی نیز هست.. گوجه فرنگی اشتها آور ، برطرف کننده ضعف و خستگی ، تقویت کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. مصرف آن به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه میشود.. در ضمن گوجه فرنگی برای رفع مسمومیت های مزمن ، بالا بودن اوره و چربی خون ، درمان یبوست ، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینکه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است ، خوردن آن در تقویت بینایی ، سلامت پوست و مخاطها بسیار مؤثر است.

در این مطلب قصد داریم درباره ارزش غذایی گوجه فرنگی خام و پخته صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گوجه فرنگی دشمن سرطان
گوجه فرنگی نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری باید رسیده باشد و ظاهری بدون لک و سالم داشته باشد و برای نگهداری کوتاهمدت آن حتی تا ۱۵ الی ۲۰ روز نیز یخچال بهترین مکان است ولی برای زمان بیشتر از آن میتوان روش فریز کردن را انتخاب کرد. اگرچه در سالهای اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت میشود ولی به لحاظ طعم و رنگ با انواع تابستانه آن متفاوت است. بنابراین برای استفاده از طعم گوجه فرنگی های تابستانه در پخت و پز زمستانی، شما می توانید آنها را ابتدا به صورت ریز خرد کرده یا رنده کنید، سپس بدون روغن در تابهای ریخته و روی اجاق گاز بپزید. پس از آنکه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبیای پیدا کرد، آن را در یک ظرف یا کیسه فریزر بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید

بینائی را تقویت می کند
گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین های آ و ث است که به تقویت بینائی کمک می کند و از شب کوری پیشگیری می کند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که مقدار بالای ویتامین آ در گوجه فرنگی به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا ( تباهی لکه زرد، نوعی بیماری چشم ) کمک می کند. به علاوه گوجه فرنگی ریسک ابتلا به آب مروارید را نیز کاهش می دهد. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن ، لوتئین و زئازانتین است که از چشمان شما در مقابل صدمه نور آفتاب مراقبت می کند.

ارزش غذایی گوجه فرنگی خام

گوجه فرنگی در میان مردم به عنوان یک سبزی قرمز رنگ شناخته شده در حالی که از نظر گیاه شناسی جزو میوه ها طبقه بندی شده و در رنگ های زرد، نارنجی، سبز، بنفش و همچنین شکل ها و طعم های مختلف یافت شود.

حدود 95 درصد این میوه را آب تشکیل داده و 5 درصد باقی مانده شامل کربوهیدرات ها و فیبر می باشد.

برخی مواد مغذی موجود در یک عدد گوجه فرنگی خام کوچک قرمز (100 گرم) به صورت زیر می باشد:

گوجه فرنگی خام (100 گرم) مقدار
کالری 18
پروتئین 0.9 گرم
کربوهیدرات 3.9 گرم
قند 2.6 گرم
فیبر 1.2 گرم
چربی 0.2 گرم

 

کالری گوجه فرنگی چقدر است؟

گوجه فرنگی از میوه های کم کالری محسوب می شود که 75 درصد آن از کربوهیدرات ها و 17 درصد آن از پروتئین موجود در گوجه فرنگی حاصل شده است.

  • کالری گوجه فرنگی کوچک (100 گرم): 18
  • کالری گوجه فرنگی متوسط (200 گرم): 36
  • کالری گوجه فرنگی بزرگ (280 گرم): 50.4
  • کالری گوجه فرنگی پخته (100 گرم): 18

 

کربوهیدرات گوجه فرنگی چقدر است؟

گوجه فرنگی تازه کربوهیدرات کمی دارد که بیشتر آن به صورت قندهای ساده و فیبر نامحلول می باشد.

کربوهیدرات ها حدود 4 درصد وزن گوجه فرنگی خام را تشکیل داده اند، به عبارت دیگر یک عدد گوجه فرنگی متوسط (200 گرم) حاوی حدود 8 گرم کربوهیدرات است.

فیبر گوجه فرنگی چقدر است؟

گوجه فرنگی منبع خوب فیبر محسوب می شود که بیشتر آن (حدود 87 درصد) از نوع فیبر نامحلول و به شکل همی سلولز، سلولز و لیگنین می باشد.

قند گوجه فرنگی چقدر است؟

قند موجود در گوجه فرنگی به شکل قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز می باشد که تقریبا 70 درصد محتوای کربوهیدرات گوجه فرنگی را تشکیل داده اند.

هر گوجه فرنگی کوچک حاوی 2.6 گرم قند است.

پروتئین گوجه فرنگی چقدر است؟

میزان پروتئین موجود در یک عدد گوجه فرنگی کوچک خام حدود 0.9 گرم می باشد.

شاخص گلیسمی گوجه فرنگی چقدر است؟

شاخص گلیسمی گوجه فرنگی کمتر از 15 است و این ماده غذایی جزو میوه های کم گلیسمی محسوب می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوب چند ویتامین و ماده معدنی مختلف است، از جمله:

  • ویتامین C؛ این ویتامین از مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان های قوی است. یک عدد گوجه فرنگی کوچک می تواند حدود 23 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف کند
  • پتاسیم؛ یک ماده معدنی مهم که برای کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است. یک عدد گوجه فرنگی کوچک حاوی حدود 237 میلی گرم پتاسیم می باشد
  • ویتامین K1؛ که به نام فیلوکینون نیز شناخته شده برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ها ضروری است. یک عدد گوجه فرنگی کوچک 7 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند
  • فولات یا ویتامین B9؛ از مواد ضروری و مورد نیاز بدن برای رشد طبیعی بافت ها و عملکرد سلولی است که به خصوص در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. یک عدد گوجه فرنگی کوچک حدود 4 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند

سایر ترکیبات گیاهی گوجه فرنگی

محتوای ویتامین ها و ترکیبات گیاهی موجود در انواع مختلف و دوره های مختلف رشد گوجه فرنگی متفاوت است. به طور کلی ترکیبات اصلی گیاهی موجود در این میوه عبارتند از:

  • لیکوپن؛ رنگدانه قرمز و آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و از آن جمله می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان اشاره کرد. یک عدد گوجه فرنگی کوچک حاوی 2573 میکرو گرم لیکوپن است
  • بتاکاروتن؛ آنتی اکسیدانی که مسئول رنگ زرد یا نارنجی خوراکی ها می باشد و در بدن به ویتامین A تبدیل می شود
  • نارنژنین؛ این فلاونوئید در پوست گوجه فرنگی موجود است و به کاهش التهاب در بدن کمک می کند
  • اسید کلروژنیک؛ یک ترکیب آنتی اکسیدانی قدرتمند که به کاهش فشار خون کمک می کند

نکته: کلروفیل ها و کاروتنوئیدهایی همچون لیکوپن مسئول رنگ گوجه فرنگی هستند. با شروع فرایند رسیدن کلروفیل (سبز) در گوجه فرنگی کاهش یافته و کاروتنوئیدها (قرمز) سنتز می شوند.

ارزش غذایی گوجه فرنگی پخته

برخی مواد مغذی موجود در یک عدد گوجه فرنگی پخته (100 گرم) به صورت زیر می باشد:

گوجه فرنگی پخته (100 گرم) مقدار
کالری 18
پروتئین 0.9 گرم
کربوهیدرات 4 گرم
فیبر 0.7 گرم
چربی 0.1 گرم

مضرات گوجه فرنگی :
در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشکال صورت می گیرد آنهائیکه معده حساس دارند نباید درخوردن گوجه فرنگی افراط کنند . بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند.

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

(0 رای‌ها)


نظر دادن

لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید
لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید