مشترک خبرنامه چیلی شوید

همه چیز در رابطه با ویتامین U؛از فواید تا جایگزین ها

همه چیز در رابطه با ویتامین U؛از فواید تا جایگزین ها

چاپ پست الکترونیکی

مقاله زیر توسط تیم تولید محتوای مجموعه چیلی تهیه و گردآوری شده است. استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع آن بلا مانع است .

ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود و از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و درمان زخم های پوستی اشاره کرد.

برای آشنایی با ویتامین U و فواید و مضرات آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ویتامین U چیست؟

ویتامین U اصطلاحی است که اولین بار در اوایل دهه 1950 برای ترکیب جدیدی که در آب کلم شناسایی شده بود مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه از عنوان ویتامین برای این ماده استفاده شده اما یک ویتامین واقعی نیست و یکی از مشتقات آمینو اسید متیونین محسوب می شود.

برخی نمونه های مشتقات متیونین که اغلب ویتامین U نامیده می شوند شامل S-متیل متیونین (SMM)، متیل متیونین سولفونیوم (SMM) و 3-آمینو-3-کربوکسی پروپیل دی متیل سولفونیوم می باشد.

ویتامین U نه تنها به عنوان یک مکمل در دسترس است بلکه به طور طبیعی در غذاهای مختلف به خصوص سبزیجات چلیپایی همچون کلم، کلم بروکلی، جوانه بروکسل و کلم کیل یافت می شود. برخی شرکت های لوازم آرایش نیز در کرم ها، سرم ها، ماسک های صورت و سایر محصولات از این ماده استفاده می کنند.

فواید و کاربردها

ویتامین U اغلب به عنوان درمانی برای زخم های معده تبلیغ می شود، اگرچه کاربردهای دیگری مانند بهبود گوارش، تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر آلرژی های غذایی، کاهش کلسترول و تسریع بهبود زخم نیز برای آن عنوان می شود.

با این وجود، پژوهش ها در این زمینه محدود هستند. در حال حاضر، تنها تعداد انگشت شماری از فواید ویتامین U از پشتیبانی علمی برخوردار هستند.

درباره فواید ویتامین U ادعاهای زیادی مطرح شده که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. زخم معده

در دهه 1950 میلادی زمانی که در مورد آب کلم تحقیق می شد دانشمندان متوجه شدند نوشیدن آن می تواند تاثیر خوبی در تسریع درمان زخم های روده ای داشته باشد و به ویتامین U مشکوک شدند اما هنوز مشخص نشده آیا این مزیت از ویتامین U موجود در آن نشات گرفته است یا خیر.

2. سلامت ریه، کبد و کلیه

به نظر می رسد ویتامین U از ریه ها، کبد و کلیه ها در برابر آسیب ها محافظت می کند، به عنوان مثال گفته شده این ترکیب ممکن است مانع از بروز برخی آسیب های کبدی ناشی از داروی ضد تشنج والپروئیک اسید شود یا آسیب های کلیوی ناشی از این دارو را کاهش دهد.

مصرف ویتامین U احتمالا به کاهش آسیب ریه ناشی از حملات صرع نیز کمک می کند.

3. کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

گفته شده مصرف مکمل های ویتامین U ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک کند، به عنوان مثال با جلوگیری از تولید سلول های چربی در کاهش سطح تری گلیسیرید تاثیر دارد اما نمی توان با قطعیت درباره این مسئله صحبت کرد.

4. درمان زخم های پوستی

به نظر می رسد مصرف ویتامین U ممکن است از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت و به تسریع بهبود زخم ها کمک کند. همچنین احتمالا در برابر سوختگی و سایر آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش حفاظت خوبی ایجاد می کند به همین دلیل معمولا از آن در برخی لوازم آرایشی و پوست استفاده می شود.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

در صورت دریافت از مواد غذایی کامل، ویتامین U احتمالا بی خطر است. با این وجود، اطلاعات درباره ایمنی یا عوارض جانبی این ترکیب زمانی که به شکل مکمل مصرف شود، چندان شناخته شده نیستند.

از این رو، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین U مانند کلم، بروکلی، جوانه های بروکسل، و کیل گزینه بی خطر برای افزایش میزان دریافت این ماده است.

به گفته آژانس مواد شیمیایی اروپا، ویتامین U ممکن است در صورت تماس مستقیم با چشم، پوست یا ریه موجب تحریک این اندام ها شود. از این رو، شاید بهتر باشد با احتیاط بیشتری از محصولات حاوی این ترکیب استفاده کنید.

دوز و نحوه مصرف

به واسطه پژوهش های محدود، دوز مصرفی توصیه شده برای ویتامین U مشخص نشده است.

یک مطالعه با حضور سوژه های انسانی از 1.5 گرم ویتامین U برای هشت هفته استفاده کرد.

اما این مطالعه بسیار قدیمی بوده و هیچ دوز مصرفی یا مدت زمان مصرف دیگری را مورد آزمایش قرار نداد. در نتیجه، به انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

مصرف بیش از حد

تاکنون، هیچ موردی از مصرف بیش از حد (اُوردوز) ویتامین U گزارش نشده است.

اوردوز در صورت دریافت این ترکیب از مواد غذایی احتمالا بسیار بعید است. به خاطر داشته باشید که مطالعات تاکنون اثرات مصرف زیاد ویتامین U از مکمل ها را بررسی نکرده اند.

از این رو، به انجام پژوهش های بیشتر برای بررسی احتمال اوردوز، نشانه ها و علائم مرتبط با آن و ایمن‌ترین روش درمان نیاز است.

برهم کنش

اطلاعات علمی کافی برای تعیین این که آیا ویتامین U با داروها یا مکمل های دیگر بر هم کنش دارد، وجود ندارد.

افرادی که مکمل ها یا داروهای دیگر را مصرف می کنند، باید با پزشک خود پیش از آغاز مصرف ویتامین U مشورت کنند.

بارداری و شیردهی

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین U مانند کلم، بروکلی، جوانه های بروکسل و کیل طی دوران بارداری و شیردهی بی خطر در نظر گرفته می شود.

با این وجود، اطلاعات کمی در مورد ایمنی ویتامین U در قالب مکمل وجود دارد. از این رو، اگر باردار هستید یا به فرزند خود شیر می دهید باید از مصرف این مکمل ها پرهیز کنید.

جمعیت های خاص

مواد غذایی سرشار از ویتامین U مانند سبزیجات چلیپایی، به طور کلی برای بیشتر افراد بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این وجود، اطلاعات کمی درباره ایمنی مکمل های ویتامین U برای افراد خاص وجود دارد.

تا زمانی که پژوهش های بیشتری در دسترس نباشند، افرادی که به افزایش مصرف ویتامین U علاقه دارند باید این کار را از طریق رژیم غذایی و نه مکمل ها انجام دهند.

جایگزین ها

هیچ جایگزین مستقیم شناخته شده ای برای ویتامین U وجود ندارد. به انجام پژوهش های بیشتر برای شناسایی آنها نیاز است.

(0 رای‌ها)

محصولات پیشنهادی چیلی


نظر دادن

لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید
لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید