مشترک خبرنامه چیلی شوید

چند توصیه برای افزایش بهره وری از چای سبز

چند توصیه برای افزایش بهره وری از چای سبز

چاپ پست الکترونیکی

مقاله زیر توسط تیم تولید محتوای مجموعه چیلی تهیه و گردآوری شده است. استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع آن بلا مانع است .

برای اینکه از تمام فواید چای سبز بهره‌مند شوید باید بتوانید از یک فنجان چای سبز تا جایی که ممکن است آنتی‌اکسیدان جذب کنید و البته اینکه چای سبزتان را چطور و چه زمانی می‌نوشید نیز اهمیت دارد. در ادامه شش راهکار در اختیارتان می‌گذاریم تا بتوانید از چای سبزی که می‌نوشید بیشترین بهره را برای سلامتی‌تان ببرید.

خیلی از افراد از نوشیدنی‌های ناسالم به چای سبز روی آورده‌اند و تعجبی هم ندارد. چای سبز منبع سرشاری از پلی فنول‌هاست. پلی‌فنول‌ها ترکیباتی با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند. برخی مطالعات نشان می‌دهند پلی فنول‌های چای سبز، از جمله کاتچین که به نام EGCG معروف است، برای سلامت قلب و ریه مفیدند. همچنین مطالعات به بررسی این مسئله می‌پردازند که آیا خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی چای سبز می‌تواند ریسک برخی از سرطان‌ها را پایین بیاورد یا نه.

آیا نوشیدن چای سبز می‌تواند احتمال مرگ زودرس را نیز کاهش دهد؟ یک مطالعه که روی بیش از چهل هزار زن و مرد ژاپنی طی بیش از یک دهه صورت گرفت دریافت آن‌هایی که روزانه دست‌کم پنج فنجان چای سبز می‌نوشیدند، طی این ده سال، احتمال مرگ و میرشان کمتر بوده است. این کاهش نرخ مرگ و میر اساساً به دلیل کاهش ریسک سکته مغزی و حمله قلبی بوده است.

برای اینکه از تمام فواید چای سبز بهره‌مند شوید باید بتوانید از یک فنجان چای سبز تا جایی که ممکن است آنتی‌اکسیدان جذب کنید و البته اینکه چای سبزتان را چطور و چه زمانی می‌نوشید نیز اهمیت دارد. در ادامه شش راهکار در اختیارتان می‌گذاریم تا بتوانید از چای سبزی که می‌نوشید بیشترین بهره را برای سلامتی‌تان ببرید.

چای سبز را همراه غذا ننوشید

بهترین زمان نوشیدن چای سبز، بین وعده‌های غذایی است، نه همراه آن‌ها. اگر چای سبز را همراه غذا بنوشید، تانین‌های موجود در چای سبز با آهن جفت شده و از میزان جذب آهنی که قرار است از غذایتان دریافت کنید کم خواهد کرد. نوشیدن چای سبز با غذا می‌تواند جلوی جذب زینک (روی) غذای مورد نظر را نیز بگیرد. تانین‌ها به خودی خود ناسالم نیستند؛ اما می‌تواند میزان جذب این املاح را کاهش دهند. صبر کنید تا غذایتان تمام شود و مدتی از آن بگذرد و سپس چای سبزتان را بنوشید یا بین وعده‌های غذایی آن را مصرف کنید، خصوصاً اگر کمبود آهن دارید. ضمناً مکمل آهنتان را با چای سبز مصرف نکنید.

کمی آب‌لیمو به چای سبزتان اضافه کنید

آب‌لیمو می‌تواند عطر و طعم بهتری به چای سبز بدهد؛ اما یک فایده‌ی دیگر آن هم این است که میزان کاتچینی که بدنتان از چای سبز جذب می‌کند را افزایش می‌دهد. به گفته‌ی دانشمندان، آب مرکبات می‌تواند میزان کاتچین‌های چای سبز را پنج برابر کند. پس با افزودن مقداری آب‌لیمو به چای سبز، خواص آن را چند برابر کنید. ضمناً افزودن آب‌لیمو به چای سبز می‌تواند محتوای ویتامین C نوشیدنی‌تان را بالا ببرد.

ماتچا را امتحان کنید

برای درست کردن چای سبز، برگ‌های آن را در آبجوش می‌ریزیم و پس از دم کشیدن این برگ‌ها را خارج می‌کنیم؛ اما ماچا یا ماتچا (Matcha)، پودر چای سبز است که از برگ‌های درسته‌ی چای سبز تهیه شده است؛ بنابراین از جهت پلی‌فنول‌ها غنی‌تر از چای سبزی است که برگ‌های آن را جدا کرده‌اید. در واقع ماتچا نسبت به یک فنجان چای سبز دم کشیده بدون برگ، ده تا صد برابر پلی فنول دارد. ضمناً موارد مصرف ماتچا متنوع نیز هست. شما می‌توانید از ماتچا در اسموتی‌ها، لاته‌ها و حتی پختن نان و کیک و ... نیز استفاده کنید. وقتی ماتچا مصرف می‌کنید، تمام فواید برگ‌های چای سبز را دریافت می‌کنید.

خودتان چای سبز درست کنید

بهترین راه دریافت تمام فواید چای سبز این است که خودتان در خانه آن را درست کنید. وقتی چای سبز صنعتی و آماده شده می‌خرید، کیفیت پلی فنول‌های موجود در بطری چای سبز نسبتاً پایین است. دانشمندان محتوای پلی فنول شش برند چای سبز آماده را بررسی کردند و اندازه گرفتند و دریافتند بیشتر آن‌ها دارای مقدار متوسطی پلی فنول هستند. آن‌ها می‌گویند شما باید 20 بطری چای سبز آماده بنوشید تا فواید تنها یک فنجان چای سبزی که در خانه تهیه شده را دریافت کنید. ضمناً، برخی از چای سبزهای موجود در بطری دارای قند افزوده هستند. اگر شما چای سبز سرد دوست دارید می‌توانید خودتان آن را دم کرده و در بطری ریخته و در یخچال قرار دهید. با این روش، هم بیشتر از فواید چای سبز بهره می‌برید و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.

چای سبز دم‌شده را مدت طولانی نگه ندارید

وقتی چای سبز را دم کردید، برای مدت طولانی آن را در معرض هوا نگذارید. پلی فنول‌های موجود در چای سبز، به مرور زمان از بین می‌روند، خصوصاً اگر در ظرف را نگذارید و در معرض هوا باشد. اگر قصد ندارید چای سبزتان را درجا مصرف کنید، آن را در ظرفی بریزید که درپوش محکمی دارد و می‌تواند خواص آنتی‌اکسیدانی چای را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. اما به طور کل هر چه سریع‌تر چای سبز را مصرف کنید بهتر است و ضمناً طعم بهتری هم خواهد داشت.

راه‌های بیشتری برای استفاده از چای سبز پیدا کنید

خلاقیت به خرج دهید و به راه‌هایی فکر کنید که بتوانید از چای سبز بیشتر و متنوع‌تر استفاده کنید. می‌توانید به اسموتی‌تان به جای آب، چای سبز اضافه کنید یا در شوربای صبحانه‌تان چای سبز بریزید. می‌توانید از ماتچا در پخت‌وپزهایتان نیز استفاده کنید. با این کار، چیزهایی که می‌پزید دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری می‌شوند. چای سبز چیزی فراتر از یک نوشیدنی است. ماتچا چون به صورت پودر است، کاربردهای متنوع‌تری دارد و به راحتی می‌توانید در آشپزی‌های خود از آن بهره ببرید. حتی می‌توانید بستنی ماتچا بخورید! اضافه کردن ماتچا به سوپ و آبگوشت نیز فکر بسیار خوبی است.

کلام پایانی

حالا راه‌های بیشتر بهره بردن از خواص چای سبز را می‌دانید. جایگزین کردن نوشیدنی‌های ناسالم با چای سبز به نفع سلامتی‌تان است.
با افزودن قند و شکر به چای سبز، فواید آن را کاهش ندهید.
اگر دوست دارید چای سبزتان را شیرین بنوشید، از شیرین‌کننده‌ای استفاده کنید که قند خونتان را بالا نبرد.
حواستان به محتوای کافئین چای سبز نیز باشد. البته چای سبز نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد که حدود 20 میلی‌گرم است. بنابراین با نوشیدن چای سبز، کمتر ممکن است احساس اضطراب کنید.
ضمناً چای سبز باکیفیت حاوی تیانین است که یک آمینواسید است که خواص آرامش‌بخشی داشته و با تأثیرات محرک کافئین مقابله می‌کند.
با اضافه کردن دارچین، زنجبیل یا کمی گل‌محمدی می‌توانید خواص آن را بیشتر کرده و از نظر طب سنتی هم طبع آن را متعادل‌تر کنید.

در نهایت این که در میزان مصرف هر ماده‌ی غذایی هرچند مفید نیز باید حد نگه داشت و چای سبز هم از این امر مستثنا نیست.

(0 رای‌ها)

محصولات پیشنهادی چیلی


نظر دادن

لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید
لطفا کلمه مورد نظر را وارد و سپس Enter را بزنید